Marianne M - "Not a Choir Girl Anymore"

Mitt musikaliska och poetiska liv. My musical and poetic life.

Name:
Location: Sweden

Amatör-singer/songwriter och poet som vill beröra. Här skriver jag om händelser och tankar från min musikaliska, poetiska och fotografiska horisont. Det finns ljudklipp från min demo-CD "The Violin Girl" (släppt i april 2008) på min hemsida och på min MySpace-sida. Om du vill kontakta mig privat, kan du gå till min hemsida (länken finns i listan till vänster) och gå till kontaktsidan där. Annars får du jättegärna lämna en kommentar till något av mina inlägg. // Amateur singer/songwriter and poet who wants to touch people. Here I write about what happens and reflections from my musical, poetic and photographic horizon. There are audio clips from my demo CD "The Violin Girl" (released in April, 2008) at my website and at my MySpace page. If you want to contact me privately, you can go to my website (the link is in the list to the left) and go to my contact page there. Otherwise you're more than welcome to leave a comment to one of my posts. // "How magical that you are a tiny individual with such a pretty voice!" - Frances Irene Tolfa, http://francesirene.tripod.com

Sunday, July 06, 2008

Drömmar / Dreams

"I haaaaave a dreeeeeam...." sade en gång Martin Luther King. Och på senaste tiden har flera av mina drömmar blivit starkare och starkare och blivit sådant jag längtar efter:
Jag skulle vilja kunna spela gitarr. Jag kan de vanligaste ackorden men har inte kommit längre eftersom mina armar och händer protesterat. Men i går var jag till en musikhandel, där de trodde att det snarare är en teknikfråga än att jag skulle ha ett för stort instrument. Så jag funderar på att höra mig för om någon kan lära mig ordentligt.
Just nu jobbar jag på en violakonsert, och jag drömmer starkt om att få spela den som solist med någon orkester. Den kräver lite arbete fortfarande men i höst hoppas jag få coachning av min violalärare. Har hört att vissa etablerade musiker kan jobba ett halvår på en konsert...
Och jag vill definitivt komma ut mer med min musik. Jag fick frågan för inte länge sedan om inget skivbolag tagit sig an min musik. Inte än... men det hänger ju på hur jag marknadsför den, eller hur. Jag vet inte heller om någon etablerad sångerska / sångare skulle vara intresserad av mina låtar. Har försökt med några men inte fått någon positiv respons. Dessutom känner jag att mina låtar är lite som barn - jag vill att de skall vara i goda händer. :) Det jag skriver om är ofta personligt. Men jag skall nog ta en allvarlig funderare - samtidigt vill jag ha låtar kvar att sjunga själv också... :) är det att vara för självisk? Men om någon hör av sig och vill sjunga någon av mina låtar, välkomnar jag absolut det - det är bara för henne / honom att söka tillstånd från STIM...

"I haaaaave a dreeeeeam...." Martin Luther King once said. And lately several of my dreams have become stronger and stronger and become things I'm longing for:
I'd love to be able to play the guitar. I know the most common chords but haven't gotten any further because my arms and hands have objected. But yesterday I went to a music store, where they believed it's rather a technique question than that I'd have too large an instrument. So I'm considering checking if someone can teach me properly.
Right now I'm working on a viola concerto, and I dream strongly of playing it as a soloist with an orchestra. It takes a little work still but in the autumn I hope to get coaching from my viola teacher. I've heard that some established musicians might work for six months on a concerto...
And I definitely want to come out more with my music. I got the question not long ago if no record company has taken my music under their wings. Not yet... but it depends on how much I market it, doesn't it. I don't know if any established singer would be interested in my songs either. I've tried with some but haven't got any positive response. Moreover, I feel that my songs are a little like children - I want them to be in safe hands. :) What I write about is often personal. But I will seriously contemplate it - at the same time, I want to have some songs left to sing myself too... :) is that being too selfish? But if someone gets in touch and wants to sing any of my songs, I welcome it absolutely - s/he only needs to get permission from STIM...

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej!
Har varit inne och läst och lyssnat lite. Jag tror du skulle vinna på att lyfta perspektivet på dina texter lite, inte skriva bara om dig själv. Var är dina relationer, vänskapen, kärleken, smärtan, rättvisan, andligheten, politiken eller... Det behöver bli mer allmängiltigt, annars blir det tråkigt, tyvärr.
Beundrar annars din envishet och beslutsamhet.
Hälsningar
Sofia

8:16 PM  
Blogger Marianne M. said...

Hej Sofia!
Kul att du hittade hit och tack för ditt inlägg! Har försökt och försöker fortfarande göra mina texter allmängiltiga - för det vill jag - även när de handlar om mig själv, men det är svårt. Det kommer kanske med tiden, med mer övning och mer livserfarenhet... Sedan tolkar säkert varje individ en given text på helt olika sätt.
Är öppen för förslag & tips från alla mina läsare! :)
Hälsningar
Marianne
(For my English-speaking readers - this was about my lyrics needing to become more general - which is something I'm trying to and want to achieve - and not be about just me. I'm open to suggestions & tips from all my readers.)

9:00 PM  

Post a Comment

<< Home