Marianne M - "Not a Choir Girl Anymore"

Mitt musikaliska och poetiska liv. My musical and poetic life.

Name:
Location: Sweden

Amatör-singer/songwriter och poet som vill beröra. Här skriver jag om händelser och tankar från min musikaliska, poetiska och fotografiska horisont. Det finns ljudklipp från min demo-CD "The Violin Girl" (släppt i april 2008) på min hemsida och på min MySpace-sida. Om du vill kontakta mig privat, kan du gå till min hemsida (länken finns i listan till vänster) och gå till kontaktsidan där. Annars får du jättegärna lämna en kommentar till något av mina inlägg. // Amateur singer/songwriter and poet who wants to touch people. Here I write about what happens and reflections from my musical, poetic and photographic horizon. There are audio clips from my demo CD "The Violin Girl" (released in April, 2008) at my website and at my MySpace page. If you want to contact me privately, you can go to my website (the link is in the list to the left) and go to my contact page there. Otherwise you're more than welcome to leave a comment to one of my posts. // "How magical that you are a tiny individual with such a pretty voice!" - Frances Irene Tolfa, http://francesirene.tripod.com

Friday, June 20, 2008

En månad kvar / One month left

En månad kvar - till vadå? Till sångkursen på Ljusterö! Och jag känner mig fortfarande spänd när jag övar min låt, speciellt vid högsta frasen. Visst är det fortfarande gott om tid, och visst behöver den inte alls vara "färdig" sångtekniskt - då finns det ju inget att jobba på med den på kursen eller hur - men jag vet inte om mina spänningar är fysiska eller mentala, eller bådadera. Det kan vara mentala spänningar för att texten får mig ibland att tänka på en speciell, jobbig händelse för ett år sedan - nu är det ganska exakt ett år sedan. Men jag ångrar inte mitt låtval. Det är en av de allra bästa låtarna med den artist som sjunger den i original tycker jag, och hon har en klang jag vill erövra. Om jag nu bara tillåter mig att släppa ut känslorna runt händelsen för ett år sedan, och om jag specialövar just den jobbigaste frasen och intensivbehandlar mig med Effortless Mastery, kommer nog spänningarna försvinna. Jag letade ju efter en låt med en utmaning, och den här är utmanande både sångligt och mentalt. :)
Kom att tänka på i dag att ibland kommer tårar som jag inte vet riktigt vad de betyder, var de kommer från. "Vad betyder tårarna".... det kan nog bli en ny sång av det! Skall försöka att få klart en del halvfärdigt material den här helgen också.
Ja det är ju så många av mina sånger kommer till - jag skriver av mig känslor och tankar för att bearbeta dem... och jag har ju märkt främst senaste året att jag blir grinig om jag inte hinner med min musik och om det går för länge mellan låtarna jag skriver, så det är bara att inse att jag är beroende av musiken! Musikoholist - finns det något sådant ord?

One month left - until what? Until the singing course at Ljusterö! And I still feel tense when I practise my song, especially at the highest phrase. Sure, there's still plenty of time, and sure, it doesn't need to be "finished" voice technically - then there's nothing to work on on it at the course, is there - but I don't know if my tensions are physical or mental, or both. Could be mental tensions because the lyrics make me sometimes think of a special, hard situation one year ago - now it's quite exactly one year ago . But I don't regret my choice of song. It's one of the very best songs with the artist who sings it originally I think, and she has a sound I want to conquer. If I now just allow myself to let out the feelings around the situation one year ago, and if I especially practise just that hardest phrase and intense treat myself with Effortless Mastery, I'm sure the tensions will disappear. I looked for a song with a challenge, and this one is indeed challenging, both vocally and mentally. :)
It crossed my mind today that sometimes tears come that I don't really know what they mean, where they come from. "What do the tears mean"... that could become a new song! I'll try to finish some half finished material this weekend as well.
Well, that's how many of my songs come about - I write off feelings and thoughts to deal with them... and I've noticed especially this past year that I become grumpy if I don't get time for my music and if too much time passes between the songs I write, so I just have to realize that I'm addicted to music! Musicoholic - is there such a word?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home