Marianne M - "Not a Choir Girl Anymore"

Mitt musikaliska och poetiska liv. My musical and poetic life.

Name:
Location: Sweden

Amatör-singer/songwriter och poet som vill beröra. Här skriver jag om händelser och tankar från min musikaliska, poetiska och fotografiska horisont. Det finns ljudklipp från min demo-CD "The Violin Girl" (släppt i april 2008) på min hemsida och på min MySpace-sida. Om du vill kontakta mig privat, kan du gå till min hemsida (länken finns i listan till vänster) och gå till kontaktsidan där. Annars får du jättegärna lämna en kommentar till något av mina inlägg. // Amateur singer/songwriter and poet who wants to touch people. Here I write about what happens and reflections from my musical, poetic and photographic horizon. There are audio clips from my demo CD "The Violin Girl" (released in April, 2008) at my website and at my MySpace page. If you want to contact me privately, you can go to my website (the link is in the list to the left) and go to my contact page there. Otherwise you're more than welcome to leave a comment to one of my posts. // "How magical that you are a tiny individual with such a pretty voice!" - Frances Irene Tolfa, http://francesirene.tripod.com

Saturday, October 14, 2006

I dag hade vi i stråkorkestern konsert tillsammans med barn och ungdomar från musikskolan som spelar stråkinstrument. Det var härligt och fick mig att minnas när jag var barn och just börjat spela fiol (ett instrument jag bytte ut mot dess närmast mörkare släkting viola för drygt ett år sedan). Och kan ni tänka er den låt som vann årets Eurovision Song Contest, det finska bidraget "Hard Rock Hallelujah", i arrangemang för stråkorkester + trummor och elbas? Det var vårt avslutningsnummer där alla var med och spelade, och publiken ville ha extranummer så då tog vi den en gång till...
Jag kan också berätta att min diktsamling som jag tryckte upp förra året verkar sälja som smör på jobbet, flera av mina arbetskamrater har köpt den nu! Så nu tar jag med mig de böcker och CD-skivor jag har kvar till jobbet på måndag, för en del har köpt skivan också. Jag är rätt säker på att de kommer att gå åt!
Har funderat på det faktum att mina dikter tydligen går hem bättre än mina låtar. Kanske att folk hellre läser än lyssnar på skivor, och att orden går fram bättre i skriven form, det är den fundering jag har efter att ha pratat lite med några arbetskamrater. Vad tror ni? Kommentera gärna!
Så måste jag komma fram till hur omslaget till min nya demo-CD skall se ut. Har just diskuterat med en Internet-vän från Storbritannien, och det verkar som om min första idé med ett kort av blommor och mitt ansikte inte är någon bra idé. Och måste det vara en bild av mig på framsidan? Kanske inte. Får grunna vidare.
Nu vet jag också vad jag vill göra efter den demo-CD jag håller på med. Det skulle vara en mestadels akustisk lågmäld fullängds-CD, där jag gör nästan allt själv - skriver alla låtar, arrangerar, sjunger, spelar piano, gitarr och stråk (på min viola) och kanske också elbas om jag kan lära mig det. Det tekniska runt inspelningen överlåter jag åt någon som kan den biten, och jag skulle nog också vilja ha med flöjt - och jag har redan en flöjtist jag kan fråga.
Jag kom på att jag glömde berätta vad som inspirerade mig att skriva "Can'tWait to Fly" som jag lade ut ett ljudklipp av häromdagen. En dag i våras stod jag i kö vid kassan på stormarknaden nära mig. Framför mig stod ett par med en baby. Babyn var uttråkad, så pappan tog upp honom (jag tror det var en liten kille) och gosade med honom och började sedan hysta upp honom och fånga honom igen, något han gjorde flera gånger. Babyn log och viftade med sina små armar... och då tänkte jag att den babyn bara längtar efter att få flyga och klara sig själv...

Today we in the string orchestra had a concert together with children and youth from the community music school who play string instruments. It was lovely and made me remember when I was a child and just had started to play the violin (an instrument I changed to the nearest darker relative the viola a bit over a year ago). And can you imagine the song that won this year's Eurovision Song Contest, the Finnish entry "Hard Rock Hallelujah", in an arrangement for string orchestra + drums and electric bass? That was our final number where everyone took part and played, and the audience wanted an extra number so then we took it once more...
I can also tell you that my poetry collection that I printed last year seems to be selling like butter at work, several of my workmates have bought it now! So now I'm taking the rest of the books and the CDs I've left to work on Monday, because some have bought the CD too. I'm sure that they'll sell!
Have been thinking about the fact that my poems apparently hit home better than my songs.
Maybe people rather read than listen to records, and that the words get out better in written form, that's the thought I have after having talked some to some workmates.. What do you think? I'd love comments!
Then I'll have to decide what my CD cover should look like. I've just discussed with an Internet friend from Great Britain, and it seems like my first idea of a pic of flowers and my face isn't such a good idea. And does there have to be a picture of me on the front Maybe not. I'll have ot think further.
Now I also know what I'd like to do after the demo CD I'm making now. That would be a mostly acoustic low-key full-lenght CD, where I do almost everything myself - write all songs, sing, play the piano, the guitar and strings (on my viola) and maybe also electric bass if I can learn that. The technical part about the recording I'll hand over to someone who knows that part, and I'd probably also want flute - and I already have a flutist I can ask.
I found out that I forgot to tell you what inspired "Can'tWait to Fly" that I put up an audio clip of the other day. One day this past spring I was standing in line at the checkout at the supermarket near me. In front of me was a couple with a baby. The baby was bored, so the daddy picked him up (I think it was a little guy) and cuddled him and then began to toss him up and catch him again, something he did several times. The baby smiled and waved with his little arms... and then I thought that baby's just longing to fly and make it on his own...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home